Theresa Steffestun

reflect | innovate | transform

The world is dynamic, complex, and ambivalent. The world is not structured according to disciplines. We live in this world, our actions are inseparable from it. Science should do justice to this world.

INTRO

As a scientist, my work is inter- and transdisciplinary, multi-perspective-oriented, and motivated by real-world problems. There exists a variety of understandings of what science should and should not be. This criterion of scientificity decides who may speak as a scientist about what and what may be taught as the core of that science. I wonder: what is the spectrum of what can be said in economics? How is it taught in economic education? Does it meet our current challenges? How should it be expanded, re-defined, and taught differently?

My areas of research:

History of Economics

  • Austrian Economics, esp. Friedrich Wieser and Friedrich Hayek
  • Interdisciplinarity (economics, psychology, and philosophy)
  • Behavioral Economics
  • 19th & 20th century

 

Philosophy of Economics

  • Constitution of scientificity
  • Normative narratives
  • Politics of knowledge, ignorance, and truth

 

Economic Education

  • Textbook Research
  • Didactics of plural economics
  • Transformative economic education

ARTICLES (peer-reviewed)

Steffestun, T./Ötsch, W.O. (2023). Economization: The (re-)organization of knowledge and ignorance according to ‘the market’. ephemera – theory and politics in organization 23 (1), 133-159. Link

Hilt, A./Bäuerle, L./Steffestun, T. (2022). Die Hochschule für Gesellschaftsgestaltung als Ort gesellschaftlichen Lernens in und aus Krisen – ein Erfahrungsbericht aus dem Corona-Semester an der Cusanus Hochschule für Gesellschaftsgestaltung. In: Schröder, L.-M./Hantke, H./Steffestun, T./Hedtke, R. (eds.). In Krisen aus Krisen lernen – Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Wiesbaden: Springer VS.

Hopp, J./Steffestun, T. (2021). Uni auf den Acker – eine weltzugewandte ökonomische Bildung auf Exkursion. In: Urban, J./Schröder, L.-M./Hantke, H./Bäuerle, L. (eds.): Wirtschaft neu lehren. Erfahrungen aus der pluralen sozioökonomischen Hochschulbildung. Wiesbaden: Springer VS. Link

Steffestun, T./Graupe, S. (2020). Vom Schweigen der Lehrbücher. Über die Bedeutung von Sprache für Pluralismus in der ökonomischen Bildung. In: Engartner, T./Fridrich, C./Graupe, S./Hedtke, R./Tafner, G. (eds.): Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen. Perspektiven sozio-ökonomischer Hochschullehre. Sozio-ökonomische Bildung und Wissenschaft Nr. 3. Wiesbaden: Springer VS. Springerlink (paywall).

Graupe, S./Steffestun, T. (2018). „The markets deal out profits and losses“ – How Standard Economic Textbooks Promote Uncritical Thinking in Metaphors. Journal of Social Science Education 03/ 2018, 5-18

VOLUMES

Schröder, L.-M./Hantke, H./Steffestun, T./Hedtke, R. (eds.) (2022). In Krisen aus Krisen lernen – Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Wiesbaden: Springer VS.

Ötsch, W.O./Steffestun, T. (eds.) (2020). Wissen und Nichtwissen der ökonomisierten Gesellschaft – Aufgaben einer neuen Politischen Ökonomie. Marburg: Metropolis. Link to the publishers website

OTHER PUBLICATIONS

Steffestun, T./Hantke, H./Schröder, M./Hedtke, R. (2022). In Krisen aus Krisen lernen – zur Einführung. In: Schröder, L.-M./Hantke, H./Steffestun, T./Hedtke, R. (eds.). In Krisen aus Krisen lernen – Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Wiesbaden: Springer VS.

Ötsch, W.O./Steffestun, T. (2020). Zur Einführung – Wissen und Nichtwissen der ökonomisierten Gesellschaft – Konturen einer neuen Politischen Ökonomie. In: Ötsch W.O./Steffestun, T. (eds.). Wissen und Nichtwissen der ökonomisierten Gesellschaft – Aufgaben einer neuen Politischen Ökonomie. Marburg: Metropolis.

Steffestun, T. (2020). The Constitution of Ignorance – zur Bedeutung von Nichtwissen in der Verhaltensökonomie. In: Ötsch, W.O./Steffestun T. (eds.). Wissen und Nichtwissen der ökonomisierten Gesellschaft – Aufgaben einer neuen Politischen Ökonomie. Marburg: Metropolis. Link (paywall).

Steffestun, T. (2020). The Constitution of Ignorance – zur Bedeutung von Nichtwissen in der Verhaltensökonomie. Working Paper Series der Institute für Ökonomie und für Philosophie Nr. 67.

Hopp, J./Panther, S./Steffestun, T. (2020). Weitblick braucht Durchblick. Wie Transparenz in der Lehre die Welt besser machen kann. In: Hochmann, L. (eds.): economists4future. Verantwortung übernehmen für eine bessere Welt. Hamburg: Murman Verlag. Link.

Steffestun, T. (2019). Einheit und Mannigfaltigkeit der Existenz – zur systematischen Stellung des Unbewussten in der Existenzphilosophie Heinrich Barths. In: Graf, Ch./Hueck, J./Zeyer, K. (eds.): Philosophische Systematik an ihren Grenzen. Heinrich Barths „transzendental begründete“ Existenzphilosophie. Regensburg: Roderer, 181-207.

Graupe, S./Steffestun, T. (2018). „The markets deal out profits and losses” – Wie ökonomische Standardlehrbücher das unreflektierte Denken in Metaphern fördern. Working Paper Series des Instituts für Ökonomie der Cusanus Hochschule mit Gesellschaftsgestaltung, Nr. 38.

Steffestun, T. (2017). Freiheit – Zur Begegnung von Existenz und Wahrheit bei Heinrich Barth. In: Graf, Ch./Hueck, J. (eds.): Koexistenz – Ein Brennpunkt der Existenzphilosophie Heinrich Barths. Regensburg: Roderer, 99-112.